Hurtiglading
Hurtiglading av elbil er svært effektivt, og er godt utbygget i store deler av landet. Med bilens ruteplanlegger kan du enkelt kjøre lange strekninger uten tidkrevende ladestopp.
Ladestasjon for hurtiglading er elbilens er svar på bensinstasjoner for fossilbiler. Hurtigladerne driftes av ulike ladeoperatører og betalingsalternativer kan variere fra operatør til operatør. For å kunne hurtiglade kreves en spesiell ladekabel, men alle steder med hurtiglader i Norge har slike kabler fastmontert til stasjonen slik at du ikke trenger egen ladekabel.
Ladetider og ladeeffekter (DC-lading)
Bilmodell | Ladetid (10-80%) | Hastighet |
---|---|---|
ID.3 | Fra 24 min | Inntil 200 kW |
ID.4 | Fra 25 min | Inntil 175 kW |
ID.5 | Fra 25 min | Inntil 175 kW |
ID.7 Fastback | Fra 26 min | Inntil 200 kW |
ID.7 Tourer | Fra 26 min | Inntil 200 kW |
ID. Buzz | Fra 26 min | Inntil 200 kW |
ID. Buzz Cargo | Fra 26 min | Inntil 200 kW |
Ladetid (10-80%)
Fra 24 min
Hastighet
Inntil 200 kW
Slik oppnår du maksimal ladeeffekt
Hvordan du oppnår maksimal ladeeffekt avhenger av flere faktorer. Her er tre viktige faktorer på hvordan man oppnår maksimal ladeeffekt og kortest ladetid neste gang du har behov for å hurtiglade en elbil fra Volkswagen:
- Batteritemperatur
Start kjøreturen med høy batteriprosent (SOC) og kjør en lengre tur, slik at batteriet er varmt når ladingen startes. Er batteriet for kaldt, begrenses ladeeffekten. Varmt batteri oppnås ved aktiv kjøring på landevei, eller ved høy hastighet på motorvei.
Varmt batteri kan også oppnås ved bruk av forvarming av høyvoltsbatteriet for raskere hurtiglading ved lave temperaturer. Under kjøring, basert på gjeldende ruteplanlegging med planlagte ladestopp. HV-batteriet varmes automatisk opp til optimal temperatur ved planlagt ladestopp. Forvarming av HV-batteriet kan også startes og stoppes manuelt i lade-menyen. Lade-menyen oppgir om optimalisering er mulig og hvor lang tid det vil ta før den optimale HV-batteritemperaturen er nådd. - Lav batteriprosent (SOC)
Start ladingen når batteriprosenten er 10% eller lavere. Maksimal ladeeffekt oppnås fra tomt batteri til ca. 30% batterinivå (SOC). Ladeeffekten vil deretter reduseres for å skåne batteriet. - Ikke lad elbilen på samme lader med en annen elbil
Noen ladeoperatører tilbyr hurtigladere med ett par ladeplugger (CCS/CHadeMO) på hver side av ladestasjonen. Her kan en elbil kobles til på hver side, slik at to elbiler kan lades samtidig. Lades to elbiler på samme lader vil tilgjengelig effekt fordeles mellom bilene som lader, slik at alle får strøm. Dette resulterer i at den maksimale effekten ofte blir lavere enn det elbilen kan ta i mot.
Betalingsløsninger
Hurtiglading med ladebrikke, ladekort eller app
Den raskeste og enkleste måten å betale for hurtiglading er å benytte ladebrikke eller ladekort. De fleste ladeoperatørene på markedet tilbyr egne ladebrikker. Husk å registrere ladebrikken hos ønsket ladeoperatør før du drar avgårde på tur.
Har du ikke ladebrikke tilgjengelig, kan du laste ned ladeoperatøren egen App. Det er like billig å lade med app som ved å bruke ladebrikke, men ikke like raskt, enkelt og effektivt. App for hurtiglading lastes ned fra App Store eller Play Store.
Andre betalingsløsninger
Det finnes en rekke ulike betalingsløsninger i tillegg til ladebrikke, avhengig av hvilken operatør du hurtiglader hos. Ulike alternativ kan være SMS, ladekort, app (GoCharge, EasyPark, Bil i Oslo), bankkort eller betaling via VIPPS. Informasjon om hvilke betalingsløsninger som støttes finner du på ladestasjonen og kan variere mellom de ulike ladeoperatørene.
Priser på hurtiglading
Hvor mye det koster for hurtiglading av elbil avhenger blant annet av:
- Hvilken ladeoperatør du ønsker å lade hos. Ladeoperatørene på markedet i dag opererer med ulike priser og rabattordninger.
- Jo høyere den maksimale ladeeffekten på laderen er, jo dyrere blir prisen per kWh.
I dag opererer ladeoperatørene kun med pris per overførte kWh, uansett hastighet.
We Charge – din perfekt følgesvenn på korte og lengre turer
Med We Charge kan du lade på ladestasjoner over hele Europa. Velg et abonnement skreddesydd dine behov og få reduserte ladepriser hos flere ladeoperatører tilknyttet We Charge i Norge.
Ladekontakten Combined Charging System (CCS)
Både dagens og fremtidens elbiler fra Volkswagen bruker CCS-løsningen og med Combo 2-ladekontakten kan du lade ved alle offentlige ladestasjoner med en ladeeffekt for likestrøm fra 22 kW. I Europa er CCS-lading standard for hurtiglading og lynlading. Dette er den gjeldende standarden i Europa.