vw id4 gtx kjører over en bro i skumringen

WLTP-rekkevidde: oppgitt vs. faktisk rekkevidde

I en elbil fra Volkswagen kommer du enkelt frem dit du skal – enten du skal ut på langtur eller bare en svipptur på butikken. Her kan du lese mer om hvorfor den oppgitte rekkevidden ikke alltid stemmer overens med den faktiske rekkevidden, selv om batteriet er fulladet.

Verdt å vite om elbilens rekkevidde:

  • I mange land angis den standardiserte rekkevidden til en elbil ved hjelp av målemetoden WLTP.
  • Den faktiske rekkevidden kan avvike fra WLTP-rekkevidden på grunn av ulike faktorer som ikke kan standardiseres. 
  • Faktorer som virker inn på rekkevidden, er blant annet kjørestil, klimaregulering og oppvarming.

Hva menes med WLTP-rekkevidde?

I mange land er det innført en enhetlig testmetode for å beregne rekkevidden til ulike bilmodeller. Testmetoden er bindende for alle bilprodusenter og gjør det enklere for kunden å vurdere rekkevidden når han/hun skal kjøpe elbil. WLTP-metoden (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) brukes for å beregne den standardiserte rekkevidden til en elbil. Målemetoden ble innført for noen år siden. Den gir et mer realistisk bilde av rekkevidden og gjør det enklere å sammenligne ulike biler. WLTP-rekkevidden tilsvarer imidlertid ikke den faktiske rekkevidden.

WLTP-metoden er enhetlig i mange land og bindende for alle bilprodusenter, med de samme betingelser lagt til grunn.

Det vil si at WLTP-rekkevidden beregnes ved hjelp av fast definerte kjøresykluser for kjøring i by, på landevei og på motorvei. Under beregningen av WLTP-rekkevidden tas det imidlertid ikke hensyn til faktorer som er ulike for ulike førere. 

Et kart viser at rekkevidden varierer alt etter om elbilen kjører i en by, på landevei eller på motorvei
Motorvei, landevei, topografi, vær – det er mange faktorer som påvirker rekkevidden.
Illustrasjon av en vw id3 som kjører gjennom et landskap

Faktorer som påvirker rekkevidden

Fordi WLTP-metoden ikke tar hensyn til ulike faktorer som påvirker forbruket, oppnås ikke alltid rekkevidden som er beregnet med denne metoden. Blant annet kan rekkevidden påvirkes av kjørestilen til den enkelte bilføreren. Bruk av elektrisk utstyr påvirker dessuten rekkevidden mye mer for biler med elektrisk drift enn for fossile biler. Klimaregulering og oppvarming bidrar i stor grad til å øke elbilens forbruk, og dermed reduseres batteriets rekkevidde tilsvarende. Andre faktorer, blant annet ekstrautstyr og nyttelasten, har også noe å si. Det er med andre ord ikke mulig å angi den faktiske rekkevidden nøyaktig, ettersom den i stor grad påvirkes av hvordan du bruker bilen.

Rekkevidde i hverdagen

Et eksempel: Fører X har det travelt og kjører raskt dit han skal med varmen på fullt, uten å varme opp elbilen på forhånd. Naboen, fører Y, varmer opp bilen på forhånd og kjører rolig dit hun skal. I dette tilfellet kan fører X miste inntil 50 prosent av den angitte WLTP-rekkevidden på grunn av det høye strømforbruket, forårsaket av høy hastighet og oppvarming av kupeen. Fører Y, som har varmet opp bilen på forhånd og har en moderat kjørestil, bruker mye mindre strøm fra batteriet, og oppnår nesten WLTP-rekkevidden.

Rekkeviddesimulatoren viser deg hvor stor rekkevidde du kan forvente i en elbil fra Volkswagen under ulike betingelser. 

Grafikken viser faktorene som virker inn på elbilens faktiske rekkevidde: Klimaregulering og oppvarming, kjørestil, nyttelast og type kjørestrekning.

Nyttige snarveier