Nedstenging av 2G-nettverk

De norske teleoperatørene, Telia og Telenor, har besluttet å fase ut 2G-nettet i Norge. 

I følge Nkom (den norske nasjonale kommunikasjonsmyndigheten og utøvende tilsyns- og forvaltningsmyndighet for tjenester innenfor elektronisk kommunikasjon i Norge) er det mobiloperatørene selv som tar avgjørelser om utfasing av mobilteknologi. Dette gjør de ut fra forretningsmessige og nettverkstekniske vurderinger. 3G-nettet ble slukket i 2020. 

Mobiloperatørene har i utgangspunktet varslet at de ønsker å fase ut 2G i løpet av 2025, og så har Telenor siden kommunisert at de vil legge til rette for at 2G skal fungere ut 2027.

Typegodkjenningsregelverket i EU/EØS er basert på at det er 2G- og 3G-nettverket som benyttes for det såkalte eCall-systemet som er installert i bilmodeller typegodkjent etter 31. mars 2018. Potensielt kan flere funksjoner i biler påvirkes når 2G-nettet stenges. I denne forbindelse kan funksjonene deles inn i to hovedkategorier. 

Den første kategorien er bekvemmelighetsfunksjoner, som for eksempel styring av parkeringsvarmeren gjennom en app på mobiltelefonen, eller oppdateringer av navigasjonssystemer. I enkelte biler vil man oppleve at dette ikke kan brukes på samme måte etter at 2G-nettet stenger.  

Den andre kategorien er det nevnte eCall-systemet i bilen, som er tuftet på 2G-nettet. eCall er en tjeneste som gjør at bilen automatisk kobler seg opp mot en alarmsentral ved en ulykke og som kan gi toveis kommunikasjon mellom personene i bilen og en alarmsentral. eCall kan utløses automatisk ved en ulykke, eller ved at eier aktivt kobler seg opp mot alarmsentralen gjennom en knapp i bilen. 

EUs krav er at dette eCall-systemet skal fungere på 2G-nettet. Når 2G-nettet stenger vil samtidig biler med dette eCall-systemet påvirkes. Dette gjelder for hele bilbransjen og på tvers av merker og modeller. 

Vi jobber nå med Volkswagen AG for å kartlegge konkret hvordan ulike modeller vil bli berørt når 2G-nettet stenger, og vi er i løpende dialog med fabrikken om hvordan vi på en best mulig måte kan redusere utfordringene som slukkingen av 2G-nettet kan medføre. Det er høyt prioritert å sikre best og tidligst mulig informasjon om hvordan 2G-nedstenging kan påvirke den enkelte bileier.   

Også andre aktører i bransjen, blant annet Bilimportørenes Landsforening og Norges Bilbransjeforbund, jobber med problemstillingen i møte med myndighetene. 

Det er i tråd med de nevnte aktørers ønske at slukkingen av 2G fra Telenors side er utsatt fra den opprinnelige planen om 2025.

Beslutningen om slukking av 2G-nettet er utenfor vår kontroll, og kan ene og alene bestemmes av teleoperatørene selv, eventuelt også påvirket av norske myndigheter. 

Vi har ennå ikke tilgang til all informasjon om slukkingen, og konsekvensene av den, og dette er noe vi jobber med for å kunne gi god forutsigbarhet for våre kunder. 

Dersom du ønsker å lese mer om slukkingen av 2G-nettet, så kan vi henvise til Nkoms hjemmeside: Informasjon om slukking av 2G-nett i 2025 - NkomÅpne en ekstern link

Så snart vi har mer og oppdatert informasjon om saken, vil vi legge det ut på denne siden. Forhandleren din blir også fortløpende oppdatert etter hvert som vi får mer informasjon, men pr. nå er det dessverre ikke alt vi kan svare på. 

Takk for din forståelse og ditt samarbeid.