Veien til bølgene

vw veien til bølgene kjetil
Dette er Kjetil.
Han har et problem.
Han er en ordentlig Volkswagen-entusiast, med tre unike biler i samlingen sin.
Det er ikke problemet hans, altså. Problemet kommer vi straks tilbake til.
Først de tre bilene.
Eller to og en halv, da.
– Jeg har en ID. Buzz, en T1 splittbuss fra 1960 og en hjemmebygget gokart – som er en tro kopi av splittbussen. 
Kjetil Simonsen

Kjetils interesse for Volkswagen begynte med lekebiler i sandkassen som barn.

– Jeg husker spesielt en hvit boble som jeg tusjet en rød og blå stripe på, i tillegg til nummer 53 – Herbie-nummeret.
Kjetil Simonsen

Kjetils første bilkjøp som 18-åring sa seg selv: En Volkswagen Boble fra 1954.

– Den var så fin at man nesten ikke kunne kjøre den i sølepyttene.
Kjetil Simonsen

Biltypene Kjetil er så opptatt av, hvor elektriske ID. Buzz er sist ut i rekken, har en over 70 år lang historie i Norge.

Med kultstatus allerede på 1950-tallet er den også i dag et symbol på et fritt og eventyrlystent liv.

Og her krysses veiene for Kjetil Simonsens interesse for både surfing og Volkswagen. For spesielt i surfemiljøet har disse bilene blitt ikoner.

Derfor har surfing også blitt viktig for Kjetil. 

Så viktig at han har en surfe- og skatesjappe i hagen. 

Dette er en Aloha-inspirert liten bule hvor vi har veldig mye forskjellige surfe- og skateartikler.
Kjetil Simonsen

Da Kjetil og en kamerat startet butikken, ønsket de det Kjetil omtaler som splittbuss, som firmabil.

– Den smiler, med to øyne og et smil i front. Det er bare positive vibber med bilen.
Kjetil Simonsen

I 2013 kjøpte Kjetil en gammel Volkswagen Type 2, T1. Så startet han arbeidet med å sette den i stand igjen. Parallelt med oppussingen av klassikeren, laget Kjetil også gokart-versjonen av bilen.

– Jeg var midt i prosjektet med å pusse opp den store. Men det var perfekt å teste fargevalg og uttrykket på den lille først. Så jeg fullførte den store etter å ha fullført den lille, ler Kjetil. 
Kjetil Simonsen
Men så var det dette problemet, da.

Eller, om ikke et problem, så er det i hvert fall litt ironisk.
Han kan ikke surfe!

Nå har Kjetil bestemt seg for å gjøre noe med det. 

Og redaktør i SurfNorge, Henrik Bydal, har meldt seg til tjeneste. 

Han skal ta med seg Kjetil til det ikoniske surfestedet Hoddevik på Stad. 

Reisen på 1200 km tur-retur til det ikoniske surfestedet Hoddevik, skal gjennomføres i en fullpakket ID.Buzz.

Kjetil har med stor interesse fulgt med på Volkswagens planer om å lansere en moderne versjon av originalen. Gleden var stor da han så ID. Buzz

– De har klart å bringe videre noe som er helt unikt. Det er en bil folk stopper opp ved, ser på og prater om. Akkurat som originalen er det positive vibber, sjel i bilen og den bygger opp under eventyrlysten. 
Kjetil Simonsen

Opplev friheten med Volkswagen ID. Buzz du også

Med fullastet ID. Buzz er duoen klar for turen nordvestover.
Kjetil og Henrik er vel fremme i Hoddevik.
Så da er det bare å hoppe inn i utstyret og gjøre seg klar.
Skate og surfebutikker-innehaver og folkevogn-entusiastien skal endelig få prøve seg.
– Nei, dette gikk ikke helt som forventet.
 Kjetil Simonsen
– Jeg skal vel ikke ene og alene skylde på været, men dette er ikke lett, altså. Stiv kuling, regn, sludd og hagl gjorde nok ikke livets føste surfekurs noe enklere.
Kjetil Simonsen
Innholdsrike dager debriefes best ved bålet.
Før de avsluttes med å lukke bakluka, slukke lysene og si god natt til Hoddevik.
Etter noen dager med surfing, kaos, kos og kakao, er det tid for å pakke bilen og reise hjem.
– Jeg skjønner godt hvorfor folk blir så hekta på surfing – og er vel på vei til å bli det selv.
– Dette ga absolutt mersmak. Jeg gleder meg allerede til neste tur, jeg nå. 
Kjetil Simonsen

Se hele filmen Veien til Bølgene

Se hele filmen Veien til Bølgene

vw id buzz veien til bølgene

Bygg din ID. Buzz

Kjetils tips til en supergod tur:

1
Planlegg godt

Før vi dro snakket vi hyppig sammen om vei og vær. At vi var forberedt på ruskevær, gjorde også at vi var mentalt innstilt på krevende kjøreforhold noen steder. Selv et krevende nullføre med regn og snø gikk veldig greit. 

vw id buzz planlegg godt
2
Forbered bilen med behandling

Bilen er behandlet med keramisk lakkforsegling Det gjør at skitt ikke fester seg så godt på lakken. Regnavvisende middel på frontruta var også helt genialt – regndråpene bare blåste av frontruta. Det minsker slitasjer av viskere og på rute. 

vw id buzz behandling bil
3
Pakk smart

Jeg har innredet bilen med smarte bokser, lagringsplasser og har et system på hva som skal være hvor. Da slipper man en rotete bil. Jeg hadde til og med litt vaskesaker for å ta vare på bilen, i tillegg til å ha laget et par egne løsninger for lys.

vw id buzz pakk smart
4
Bruk systemene

Kjørecomputeren og assistentsystemene er veldig bra. Jeg har brukt dem så mye som mulig og kjørt mest mulig automatisk. På den måten styrer bilen systemet og bidrar til mest mulig effektiv kjøring.

vw id buzz assistentsystemer
5
Ta turen med et smil

Uventete ting kommer til å skje. Ferjen var innstilt, en reinflokk blokkerte veien, været ble vi aldri kloke på og surfingen var vanskelig – men tar man det med et smil, så går det meste bra. Tross alt ga det oss bare mer tid i bilen, og det synes jo jeg bare er stas.

vw id buzz veien til bølgene

Den nye ID. Buzz GTX kommer snart

Nå kommer også nye ID. Buzz GTX på markedet, med firehjulstrekk, 3401 hk og økt tilhengervekt. Slår du ned setene, har du et bagasjerom på inntil 2 469 liter.

vw id buzz gtx firehjulstrekk

Dette er den nye ID. Buzz GTX

  • Kommer i kort og lang modell, hvor den lengste er 4962 mm lang
  • 79 eller 86 kWh (netto) batterikapasitet
  • Inntil 200 kW ladekapasitet
  • 5, 6 eller 7 seter
  • Det største panoramaglasstaket i en Volkswagen noensinne
  • AR Head Up-display
  • Bagasjerom fra 1121 liter (kort utgave med fem seter) til 2469 liter (lang utgave med nedslåtte seter)
  • 4MOTION firehjulstrekk
  • 3402 hestekrefter
  • To unike 21" aluminiumsfelger
  • Sporty interiør og elektriske seter

Les mer om bærekraft fra Volkswagen

Vilkår Volkswagen

1.
Den maksimale effekten er tilgjengelig ved høyest mulig batteriladetilstand og med et optimalt driftstemperaturområde for høyvoltsbatteriet. Effekten som er tilgjengelig i individuelle kjøresituasjoner, avhenger av variable faktorer som omgivelsestemperatur, temperatur, lading, status eller fysisk aldring av høyvoltsbatteriet.
2.
Maksimal ytelse bestemt i henhold til UN-GTR.21. Den maksimale effekten er tilgjengelig ved høyest mulig batteriladetilstand og med et optimalt driftstemperaturområde for høyvoltsbatteriet. Effekten som er tilgjengelig i individuelle kjøresituasjoner, avhenger av variable faktorer som omgivelsestemperatur, temperatur, lading, status eller fysisk aldring av høyvoltsbatteriet.
Avbildede bilmodeller vist på denne nettsiden kan avvike fra bilmodellutvalget som tilbys i Norge. Bilene kan også være avbildet med utstyr som medfører ekstra kostnader eller med lakkfarger/utstyr som ikke er tilgjengelig for visse bilmodeller/utstyrsversjoner som tilbys i Norge. Alle bilmodell- og utstyrspriser, med unntak av priser på våre helelektriske biler/varebiler med totalpris under 500 000 (som har mva.-fritak), er oppgitt i norske kroner inkludert mva., vektavgift, frakt- og leveringsomkostninger levert Oslo. Frakt til forhandler utenfor Oslo og årsavgift kommer i tillegg. Beregnet bilavgift er mva.-fri og oppgitt uten mva. Informasjon om priser, spesifikasjoner, standardutstyr, ekstrautstyr, setetrekk og farger kan endres uten forvarsel. Sjekk derfor alltid med din lokale Volkswagen‑forhandler at bil med ønskede spesifikasjoner faktisk kan leveres med det utstyret du ønsker. Vær oppmerksom på at alle tilvalg av ekstrautstyr øker totalvekten på kjøretøyet som igjen påvirker WLTP-utslippsberegning, eventuell rekkevidde og endelig pris på bilen. Oppgitt rekkevidde er den maksimale rekkevidden oppnådd målt etter WLTP-testprosedyre. Rekkevidden påvirkes av ulike faktorer slik som; valgt ekstrautstyr, nyttelast, taklast, bagasje, tilhengervekt, drivlinje og antall passasjerer da dette er med på å øke vekten. Rekkevidden vil også kunne påvirkes ytterligere av alt fra kjørestil, hastighet, felgstørrelse og kjøreforhold til utetemperatur og bruk av komfort- og funksjonsutstyr under kjøring. Alle oppgitte verdier for ladeeffekt er maksimalverdier. Hvilken ladeeffekt som oppnås avhenger av flere faktorer; batteritemperatur og batteriprosent ved ladestart og/eller antall brukere i en ladestruktur kan også begrense ladeeffekten. For DC-lading er det helt normalt at ladeeffekten vil stige raskt for så å starte en gradvis reduksjon i ladeeffekten. For både AC-og DC-lading vil ladeeffekten reduseres betydelig når man overstiger 80% batterinivå. Leasing og lån forutsetter finansiering i Volkswagen Financial Services. Renten er flytende, og kan endres frem til utleveringsdato, samt at den følger normal renteutvikling i hele finansieringsperioden. Det tas til enhver tid forbehold om skrivefeil, feil i priser og bilder på nettsiden. We / VW Connect Plus lisens og We / VW Connect gjelder i hhv. 2 år fra bilens første registreringsdato. De digitale ytelsene leveres av Volkswagen AG, og forutsetter aksept av vilkår, egen profil og bruk av applikasjon(er) fra Volkswagen AG. Etter utløpsdatoene angitt over kan tjenestene, forutsatt tilgjengelighet fra produsenten og at bilen har relevant programvare installert, forlenges hos Volkswagen AG.