vw id4 gtx 4motion firehjulstrekk sladd
Reportasje

Test av ID.4 GTX 4MOTION på glattisen – lett som en
lek

Svenske biljournalister testet ID.4 GTX 4MOTION under svært krevende værforhold på Byskeälven i Arvidsjaur i Sverige. Til tross for kulde, snøvær og sterk vind fikk bilen skryt.
– Å kjøre ID.4 GTX 4MOTION på is med alle førerassistentsystemene aktivert er nesten som å kjøre på asfalt, var en av kommentarene.

I 10–15 minusgrader, kraftig snøvær og sterk vind innbydde den speilglatte Byskeälven til en skikkelig test for både bil og fører når glattkjøring stod på programmet for svenske biljournalister.

Med instruktører fra Volkswagen Driving Experience og isbanekjøring i mørket sammen med en tysk rallymester ble det en uforglemmelig opplevelse.

De svenske biljournalistene fikk prøve seg på en bremsetest og et race rundt banen – riktignok i dagslys. 

Under glattkjøring med ID.4 GTX 4MOTION kunne journalistene også teste bilen med antiskrensreguleringen (ESP) delvis koblet inn og ut.

– Firehjulsdriften gjør naturligvis at man føler seg tryggere, men på is og snø blir det en tydelig forskjell sammenlignet med den bakhjulsdrevne utgaven av ID.4. Det var mer behagelig å kjøre ID.4 GTX 4MOTION under disse forholdene enn jeg hadde regnet med, selv om rekkevidden får seg en trøkk når man kjører mer dynamisk. Bilen var også mer leken ute på isen enn jeg hadde trodd, sier Marcus Berggren fra Högsta Växeln.

– Det er en habil familiebil som både er komfortabel og god å kjøre. Den er trygg og fin på is og snø.

Han får medhold av Maths Nilsson fra nettstedet Carup:

– Jeg har tidligere kjørt ID.4 GTX 4MOTION på racerbanen, og den var like sikker og kontrollert på isen. Den er trygg på glatt underlag, og jeg anbefaler GTX-utgaven fremfor den bakhjulsdrevne utgaven til dem som kjører mye på vinterføre.

– Smidig og godt veigrep, sier Alrik Söderlind fra Auto Motor & Sport. Han likte også muligheten til å koble ut og inn ESP:

– Når systemet er delvis av, tillates det skrens på omtrent 45 grader før systemet kobles inn og bilen rettes opp.

ESP gjør bilen veldig sikker og lett å styre.

– Det er bra i vanlig trafikk på veien. Men det var morsommere å kjøre på isbanen når systemet var nesten avslått, sier Maths Nilsson.

Reportasjer - oversikt

Les flere reportasjer fra Volkswagen.