vw id4 gtx 4motion firehjulstrekk sladd
Reportasje

Test av ID.4 GTX 4MOTION på glattisen – lett som en
lek

Skrevet av Petter Jennervall
Foto: James Holm

Svenske biljournalister testet ID.4 GTX 4MOTION under svært krevende værforhold på Byskeälven i Arvidsjaur i Sverige. Til tross for kulde, snøvær og sterk vind fikk bilen skryt.
– Å kjøre ID.4 GTX 4MOTION på is med alle førerassistentsystemene aktivert er nesten som å kjøre på asfalt, var en av kommentarene.

I 10–15 minusgrader, kraftig snøvær og sterk vind innbydde den speilglatte Byskeälven til en skikkelig test for både bil og fører når glattkjøring stod på programmet for svenske biljournalister.

Med instruktører fra Volkswagen Driving Experience og isbanekjøring i mørket sammen med en tysk rallymester ble det en uforglemmelig opplevelse.

De svenske biljournalistene fikk prøve seg på en bremsetest og et race rundt banen – riktignok i dagslys. Først var med elbilen ID.4 GTX med 4MOTION firehjulstrekk som sto på programmet, og deretter Golf R.

Under glattkjøring med ID.4 GTX 4MOTION kunne journalistene også teste bilen med antiskrensreguleringen (ESP) delvis koblet inn og ut.

– Firehjulsdriften gjør naturligvis at man føler seg tryggere, men på is og snø blir det en tydelig forskjell sammenlignet med den bakhjulsdrevne utgaven av ID.4. Det var mer behagelig å kjøre ID.4 GTX 4MOTION under disse forholdene enn jeg hadde regnet med, selv om rekkevidden får seg en trøkk når man kjører mer dynamisk. Bilen var også mer leken ute på isen enn jeg hadde trodd, sier Marcus Berggren fra Högsta Växeln.

– Det er en habil familiebil som både er komfortabel og god å kjøre. Den er trygg og fin på is og snø.

Han får medhold av Maths Nilsson fra nettstedet Carup:

– Jeg har tidligere kjørt ID.4 GTX 4MOTION på racerbanen, og den var like sikker og kontrollert på isen. Den er trygg på glatt underlag, og jeg anbefaler GTX-utgaven fremfor den bakhjulsdrevne utgaven til dem som kjører mye på vinterføre.

– Smidig og godt veigrep, sier Alrik Söderlind fra Auto Motor & Sport. Han likte også muligheten til å koble ut og inn ESP:

– Når systemet er delvis av, tillates det skrens på omtrent 45 grader før systemet kobles inn og bilen rettes opp.

ESP gjør bilen veldig sikker og lett å styre.

– Det er bra i vanlig trafikk på veien. Men det var morsommere å kjøre på isbanen når systemet var nesten avslått, sier Maths Nilsson.

For at journalistene virkelig skulle kunne bedømme kjøreegenskapene til ID.4 GTX 4MOTION på is, stilte Volkswagen Driving Experience også med flere eksemplarer av bensinbilen Golf R.

– De koster omtrent det samme, har like mange hestekrefter og firehjulsdrift, men der slutter vel likhetene. Du kan si at ID.4 GTX 4MOTION er en familiebil med sportslige innslag, mens Golf R er en rå sportsbil med innslag av familiebil, sier Maths Nilsson.

Marcus Berggren er inne på noe av det samme:

– ID.4 GTX 4MOTION er mer som en familie-SUV med sportsambisjoner à la GTI, mens Golf R er en mye mer rendyrket sportsbil. Högsta Växelns lesere liker elbiler, så majoriteten av dem hadde valgt ID.4 GTX 4MOTION. Artikkelen om prøvekjøring av ID.4 GTX 4MOTION var den fjerde mest leste artikkelen vår.

Reportasjer - oversikt

Les flere reportasjer fra Volkswagen.

Vilkår Volkswagen

Avbildede bilmodeller vist på denne nettsiden kan avvike fra bilmodellutvalget som tilbys i Norge. Bilene kan også være avbildet med utstyr som medfører ekstra kostnader eller med lakkfarger/utstyr som ikke er tilgjengelig for visse bilmodeller/utstyrsversjoner som tilbys i Norge. Alle bilmodell- og utstyrspriser, med unntak av priser på våre helelektriske biler/varebiler med totalpris under 500 000 (som har mva.-fritak), er oppgitt i norske kroner inkludert mva., vektavgift, frakt- og leveringsomkostninger levert Oslo. Frakt til forhandler utenfor Oslo og årsavgift kommer i tillegg. Beregnet bilavgift er mva.-fri og oppgitt uten mva. Informasjon om priser, spesifikasjoner, standardutstyr, ekstrautstyr, setetrekk og farger kan endres uten forvarsel. Sjekk derfor alltid med din lokale Volkswagen‑forhandler at bil med ønskede spesifikasjoner faktisk kan leveres med det utstyret du ønsker. Vær oppmerksom på at alle tilvalg av ekstrautstyr øker totalvekten på kjøretøyet som igjen påvirker WLTP-utslippsberegning, eventuell rekkevidde og endelig pris på bilen. Oppgitt rekkevidde er den maksimale rekkevidden oppnådd målt etter WLTP-testprosedyre. Rekkevidden påvirkes av ulike faktorer slik som; valgt ekstrautstyr, nyttelast, taklast, bagasje, tilhengervekt, drivlinje og antall passasjerer da dette er med på å øke vekten. Rekkevidden vil også kunne påvirkes ytterligere av alt fra kjørestil, hastighet, felgstørrelse og kjøreforhold til utetemperatur og bruk av komfort- og funksjonsutstyr under kjøring. Alle oppgitte verdier for ladeeffekt er maksimalverdier. Hvilken ladeeffekt som oppnås avhenger av flere faktorer; batteritemperatur og batteriprosent ved ladestart og/eller antall brukere i en ladestruktur kan også begrense ladeeffekten. For DC-lading er det helt normalt at ladeeffekten vil stige raskt for så å starte en gradvis reduksjon i ladeeffekten. For både AC-og DC-lading vil ladeeffekten reduseres betydelig når man overstiger 80% batterinivå. Leasing og lån forutsetter finansiering i Volkswagen Financial Services. Renten er flytende, og kan endres frem til utleveringsdato, samt at den følger normal renteutvikling i hele finansieringsperioden. Det tas til enhver tid forbehold om skrivefeil, feil i priser og bilder på nettsiden.