The Volkswagen ID. Family comprising the models ID.3, ID.4 and ID.5.

MEB: Én plattform, mange elbiler

Den modulære plattformen for elbiler fra Volkswagen (MEB), tilbyr elbiler som oppfyller alle kravene du har til en bil, enten du trenger en bybil, kompaktbil, SUV, stasjonsvogn eller familiebil. Denne nyutviklede bilplattformen er nemlig spesielt utviklet for elbiler. Fordelen er at MEB kan brukes til å utnytte el-teknologiens muligheter optimalt. For deg betyr dette mer plass, flere tilpasningsmuligheter, økt rekkevidde, mer komfort og bedre kjøreytelser.

Modular electric drive matrix (MEB)

Volkswagen tenker helt nytt i utviklingen av elbiler. Det at bilene ikke lenger trenger verken forbrenningsmotor, kardantunnel eller drivstoff- og eksosanlegg, innebærer store fordeler både for deg og for våre ingeniører og designere. Lengre akselavstand, kortere overheng og små elmotorer som er montert rett på akslene, gir ikke bare elbilene et mer dynamisk utseende, men danner også et perfekte grunnlag for alt fra kompaktbiler til varebiler. Du får en helt ny romfølelse og mer plass til deg selv, passasjerer og bagasje.

Kjernen i ID.-familien er det hurtigladende batterisystemet med plass til inntil 24 celler fordelt i 12 moduler. Det er integrert i gulvet for å spare plass og øke sikkerheten. Plasseringen gir lavere tyngdepunkt og bedre vektfordeling. Det gir bilen bedre balanserte og mer dynamiske kjøreegenskaper. Plattformen tilbyr lading på et nivå som aldri tidligere er oppnådd i ID.-segmentet, noe som øker ladehastigheten og korter ned ladetiden. 

Batterisystemet (MEB)

1 Battericeller
2 Batterimoduler
3 Batterisystem
4 Batteri
5 Motor

Når det gjelder pålitelig strøm til elbiler, er det i dag ingen vei utenom litium-ionbatterier.

Litium-ionbatteri

Cellene i et litium-ionbatteri består alltid av fire komponenter: anode, katode og elektrolytt. Denne cellen kalles også for en galvanisk celle. Litium-ion som gir batteriet navnet sitt, finnes i elektrolytten. Når batteriet eller akkumulatoren lades, migrerer elektroner fra en elektrode til den andre for lagring. Den elektriske energien fra strømnettet blir konvertert til kjemisk energi.

Ved utladning – for å drive for eksempel elbilens elektriske motor – skjer prosessen i motsatt rekkefølge: Elektronene reiser nå fra elektroden der de er lagret tilbake til den andre elektroden. Den kjemiske energien blir konvertert tilbake til elektrisk energi.

Teknologi - oversikt

Les mer om teknologi fra Volkswagen.