5 tips til sommerklar bil
Visste du at vinterdekk kan være farlige på sommerføre? Og at du trolig bør øke lufttrykket før du drar på ferie? 1 av 3 nordmenn skal ta bilen i bruk under årets Norgeferie. Men er bilen din rustet for å kjøre langt? Slik gjør du bilen klar for langtur i sommer. I følge Statistisk sentralbyrå gjennomføres syv av ti feriereiser i Norge med bil, og med koronasituasjonen vil nok andelen øke. I en fersk undersøkelse, gjennomført av Respons analyse på vegne av Fremtind oppgir over 1 av 3 nordmenn at de skal på bilferie i sommer.
- Vi tror det blir travelt på norske veier i sommer, og det øker risikoen for store og små trafikkulykker. Det er to ting som kan forhindre det – det er sjåførens kjøreatferd, og om bilen er i orden og klar for langtur, sier Therese Nielsen, skadeforebygger i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB
Forskjell på hverdagskjøring og langtur
De aller fleste bilturer i Norge er på under fem kilometer og varer i under fem minutter. Norske biler står i snitt i ro nesten 97 prosent av tiden. Undersøkelsen viser at nær 40 prosent av de som skal på bilferie i sommer ikke har brukt bilen på langtur før.
- Det er forskjell på å kjøre langt i høyere hastigheter med en fullpakket bil, enn korte turer til jobben eller butikken i lave fartsgrenser. Tåler bilen din belastningen over tid, spør Therese Nielsen.
En av de største verkstedkjedene i Norge, Harald A. Møller, har råd.
- Vårt utgangspunkt er at om du følger bilens service- eller vedlikeholdsprogram, hos et sertifisert merkeverksted er bilen i trygge hender og klar for bilferie i sommer, sier Eivind Fosseli, servicemarkedssjef i Harald A. Møller.
Få kontroll på dekkene
Riktige dekk og rett dekktrykk er kanskje det viktigste for å bilen skal oppføre seg på en trygg måte.
- Når det er varmt og bart ute er rådet vårt klart - skift til sommerdekk! Piggfrie vinterdekk har betydelig dårligere grep enn sommerdekk på bar asfalt. Spesielt bremseegenskapene på våt vei vil kunne være kritiske, sier Eivind Fosseli.
Dekktrykk er også viktig, og en må ta hensyn til at bilen ofte har mer last og veier mye mer enn på en vanlig dag. I tillegg vil dekkene slites unødvendig ved feil trykk.
Lukten av sure sokker i bilen?
Har man vond lukt i bilen så er det veldig fornuftig og ganske rimelig. Å ta en klimarens for å fjerne denne lukten før man skal på bilferie. Dette må du inn på verksted for å gjøre
- Det kan være ubehagelig med lukten av «sure sokker» i bilen i ferien. Det kan være fornuftig å ta en klimaservice der man etterfyller klimagass slik at klimaanlegget faktisk fungerer optimalt på varme sommerdager, sier Eivind Fosseli.
Sommerklar bil på 1-2-3
Dersom du kjører piggfritt, er det både behagelig og fornuftig å kunne være litt fleksibel med tiden for å legge om til sommerdekk. Skiftende vårvær og kanskje kryssing av fjelloverganger krever sitt – da kan noen dager ekstra med vinterdekkene på være en god forsikring.
Men når sommervarmen får overtaket, er rådet vårt klart: Skift til sommerdekk! (Rådet gjelder selvfølgelig også om du kjører på piggdekk, men her har du jo en lovpålagt dato å forholde deg til.)
To hovedproblemer
Det er to gode grunner til at du ikke skal kjøre for lenge med piggfrie vinterdekk når varmen kommer:
- Reduserte bremseegenskaper. Vinterdekk har betydelig dårligere grep enn sommerdekk på bar asfalt. Spesielt bremseegenskapene på våt vei vil kunne være kritiske. Det er derfor ikke noen god idé å kjøre ut «siste rest» av vinterdekkene på sommerføre. Har dekkene så lite mønster at det ikke er aktuelt å sette dem på til høsten igjen, er de også dårlig egnet som sommerdekk. Tenk sikkerhet, både for deg, dine – og medtrafikanter.
- Slites unormalt fort. Vinterdekkene slites fort ved høye temperaturer på bar asfalt. Har du nye vinterdekk, vil noen måneders overilt sommerkjøring faktisk kunne ødelegge dekkenes egenskaper til neste vinter. Og husk: Utslitte dekk regnes som unormal slitasje når leasingbilen skal leveres tilbake.
Pass på å holde riktig luftrykk i sommerdekkene. Feil lufttrykk gir økt dekkslitasje, og dermed høyere utgifter for deg i leasingperioden. For lavt trykk i dekkene gir også økt rullemotstand og dermed økt energiforbruk (gjelder både elektrisk rekkevidde og forbruk av drivstoff). Generell anbefaling med sommerdekk: Øk dekktrykket når du skal kjøre med fullastet bil, og dersom du legger opp til mye kjøring i høye hastigheter (motorveiskjøring).
En grundig vårvask lønner seg, både for din egen trivsel med bilen, og for å bevare bilens verdi. Avfetting er effektivt for å fjerne salt og tjære etter vinteren, men også bruk av en metallpartikkelfjerner er å anbefale (spesielt om du kjører på piggdekk).
Også nye biler kan bruke litt olje, det er helt normalt. Derfor er det smart å peile motoroljen ved jevne mellomrom. Spesielt før ferieturen er det lurt å sjekke at oljenivået er tilstrekkelig. Er service nært forestående? Da vil det lønne seg å ta den før du legger ut på langtur i sommer.
Lite kan måle seg med fleksibiliteten og friheten du har på bilferie. Men når mye skal med, lønner det seg å pakke riktig. En feillastet bil kan i beste fall oppleves litt uvant å kjøre. I verste fall blir kjøreegenskapene ustabile i kritiske situasjoner.
Slik laster du riktig:
- Tunge gjenstander skal legges så lavt som mulig, helst i bunnen av bagasjerommet, og lengst inn mot bakseteryggen.
- Ikke last tunge gjenstander i takboksen (vær obs på maksimal taklast)
- Løse gjenstander må sikres slik at de ikke kan bevege seg framover i kupeen. Et lastsikringsnett over bakseteryggen er en god investering å kunne utnytte lasteplassen helt opp til taket på en sikker måte.
- Overhold maksimal tillatt tilhengervekt for din bil, og legg merke til maksimalt kuletrykk for tilhengerfestet.