ID. 2all
Med konseptbilen ID. 2all presenterer Volkswagen sitt nye designspråk for elbiler. Dette er dessuten den første helelektriske bilen som i produksjonsversjonen skal koste under €25 000.
Volkswagen fortsetter suksesshistorien med kompakte elbiler. Med konseptbilen ID. 2all gir vi en smakebit på den serieproduserte utgaven av Volkswagens første elbil til under €25 000 i Tyskland. ID. 2all er dessuten den første Volkswagen-modellen med forhjulsdrift som er bygget på MEB-plattformen.
Bilens design representerer Volkswagens nye designspråk som har nøkkelordene stabilitet, sympati og begeistring.
Volkswagen planlegger dessuten å utstyre produksjonutgaven av ID. 2all med samme type innovativ teknologi som vi finner i de større ID.-modellene, for eksempel lysteknologien IQ.LIGHT og Travel Assist, et assistentsystem for delvis automatisert kjøring.
Den første elbilen på nyutviklet plattform
Produksjonsversjonen av ID. 2all skal bygges på plattformen Volkswagen kaller MEB Entry. Det er en videreutvikling av MEB-plattformen som dagens ID.-familie bygges på. Konseptbilen setter dermed standarden innen teknologi og praktiske løsninger. Takket være den modifiserte plattformen har bilen en kupé på størrelse med en Golf, til tross for at bilen er på størrelse med en kompakt Polo. Konseptbilen er 4 050 mm lang, som er noen få centimeter lenger enn Polo. Akselavstanden er på 2600 mm. Bagasjerommet har en kapasitet på 440 liter, og de nedfellbare passasjerseteryggene gir et sammenhengende lasteområde på 2,20 meter. Det er ytterligere et oppbevaringsrom med en kapasitet på 50 liter under baksetet, som kan slås sammen i en enkel bevegelse.
Den videreutviklede MEB Entry-plattformen har en svært effektiv drivlinje-, batteri- og ladeteknologi. Konseptbilen har en beregnet WLTP-rekkevidde på inntil 450 kilometer, og kan lade batteriet fra 10-80% på ca 20 minutter.
Den kraftige 166 kW / 226 hk elektriske motoren til Volkswagen, er integrert i og driver forakselen, slik at kjøretøyet kan akselerere fra 0 til 100 km/t på mindre enn 7 sekunder.
Et dynamisk ytre
ID. 2all gir en smakebit på Volkswagens nye designspråk som har nøkkelordene stabilitet, sympati og begeistring."Andreas MindtDesignsjef hos Volkswagen
Med den nyeste ID.-modellen vektlegger Volkswagen tydelig designen til sine helelektriske modeller. "ID. 2all gir en smakebit på Volkswagens nye designspråk med nøkkelordene stabilitet, sympati og begeistring", sier Andreas Mindt, designsjef hos Volkswagen. "Vi overfører DNA-et fra våre ikoner til fremtiden. Konseptbilen ID. 2all er derfor en hyllest til Bobla, Golf og Polo."
Et synlig bevis på dette er for eksempel C-stolpedesignen, som opprinnelig ble utviklet for den første Golf-modellen. Stolpen minner om en spent streng på en bue som peker i kjøreretningen. ID. 2all er den første av Volkswagens modeller der dette elementet gjenbrukes – med et nytt og tidstypisk utseende. Andre designelementer er et kraftig karosseri som hviler stødig på hjulene, en front som gir ID. 2all et sympatisk utseende, tydelige dynamiske linjer og tidløs eleganse.
Et synlig bevis på dette er for eksempel C-stolpedesignen, som opprinnelig ble utviklet for den første Golf-modellen. Stolpen minner om en spent streng på en bue som peker i kjøreretningen. ID. 2all er den første av Volkswagens modeller der dette elementet gjenbrukes – med et nytt og tidstypisk utseende. Andre designelementer er et kraftig karosseri som hviler stødig på hjulene, en front som gir ID. 2all et sympatisk utseende, tydelige dynamiske linjer og tidløs eleganse.
Imelda Labbé, salgs- og markedsdirektør, og Thomas Schäfer, direktør for merket Volkswagen, presenterer ID. 2all.
Imelda Labbé, salgs- og markedsdirektør, og Thomas Schäfer, direktør for merket Volkswagen, presenterer ID. 2all.
Et romslig indre
Også innvendig har ID. 2all en klar og tydelig design. Kupeen utstråler høy kvalitet, og bilen har et selvforklarende infotainmentsystem med klassisk volumregulering og et separat betjeningspanel for klimaanlegget der de viktigste funksjonene styres med belyste taster.
ID. 2all viser vår intensjon med merket, nemlig å skape nærhet til kundene og levere biler med avansert teknologi og flott design. Thomas Schäfer, direktør for merket Volkswagen.Thomas SchäferDirektør for merket Volkswagen