Her finner du informasjon om Volkswagen AG som ansvarlig leverandør av innholdet og tilbudene som er oppført nedenfor på dette nettstedet.
Om oss
Customer Interaction Center (CIC)
Customer Interaction Center (CIC) er ansvarlig for området "Hjelp med apper og digitale tjenester". Du har muligheten til å kontakte CIC med anliggender om våre digitale tjenester eller apper via CIC.
Dersom bilen din støtter Car2X-teknologi, vil den kunne gi viktig informasjon om trafikk etter aktivering, som f.eks. om ulykker eller kø, med andre trafikanter eller trafikkinfrastruktur, i den grad de også støtter Car2X-teknologien.
Innsamling av data for utvikling av automatisert kjøring
Forskning, utvikling og ivaretakelse av automatiske kjørefunksjoner krever en betydelig database med så mange trafikkscenarier som mulig basert på reell kjøring. Dersom bilen din støtter funksjonen, kan dataopplastingen aktiveres eller deaktiveres direkte ved å bruke glidebryteren «Utvikle automatisk kjøring» i personverninnstillingene.
Med We Charge-Feature-nettsideappen kan du bruke ulike nettbaserte funksjoner og tjenester knyttet til lading av elektriske biler gratis. Dette inkluderer å søke etter og finne offentlige ladepunkter og en ruteplanlegger for utvalgte kjøretøy som tar hensyn til offentlige ladepunkter langs ruten.
Personvernerklæring for bruk av Customer Interaction Center (CIC).
A. Data controller
Takk for at du bruker Customer Interaction Center (CIC). Det ansvarlige kontoret for CIC og data controller for behandling av data beskrevet heri er Volkswagen AG, Berliner Ring 2, 38440 Wolfsburg, Tyskland, vw@volkswagen.de, registrert i handelsregisteret for tingretten i Braunschweig under nr. HRB 100484 ("Volkswagen AG"). Vennligst finn informasjon om hvordan dine data blir samlet inn, behandlet og brukt i forbindelse med bruk av CIC-tjenesten.
B. Behandling av personlige opplysninger ved bruk av CIC
I. Behandling i tilfelle bruk av nettstedet "Hjelp med apper og digitale tjenester”
Når du bruker vårt nettsted, behandler vi følgende loggfiler fra deg, som ikke tillater oss å identifisere deg: En informasjonskapsel-ID som ikke tillater noen slutning til IP-adressen din, operativsystemet du bruker, nettleseren du bruker og skjermoppløsningen du har angitt, dato og klokkeslett for besøket, sidene du har besøkt på nettstedet vårt og nettstedet du besøker oss fra, samt IP-adressen til enheten du brukte for å få tilgang til nettstedet. Disse dataene behandles basert på artikkel 6, paragraf 1, bokstav f) GDPR på grunn av vår legitime interesse i å kunne vise nettstedet til deg på riktig måte. Dataene blir slettet etter 30 dager.
For hosting av nettstedet støttes vi av Amazon Web Services, Inc. ("AWS") 410 Terry Ave. Nord, Seattle, WA 98109, USA som prosessor. På AWS krypteres dataene i henhold til avtaler som er gjort med oss og utelukkende behandlet på dataservere i EU. Ettersom AWS er basert i USA, kan ikke (lese) tilgang til data fra USA utelukkes. En tilsvarende EU-standard databeskyttelsesavtale ble inngått tilsvarende for å sikre tilstrekkelig beskyttelse av dine personlige opplysninger. Du kan laste ned EUs standard kontraktsbestemmelser fra denne URL https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087.
Volkswagen AG bruker også forskjellige informasjonskapsler på nettstedet. Informasjonskapsler er små filer med konfigurasjonsinformasjon som er lagret på din sluttenhet. Informasjonskapsler kan i utgangspunktet deles inn i tre kategorier. Det finnes informasjonskapsler som er avgjørende for funksjonaliteten til nettstedet (såkalte funksjons-informasjonskapsler), informasjonskapsler som øker komforten av et nettstedsbesøk og for eksempel lagrer språkinnstillingene dine (såkalte komfort-informasjonskapsler) og informasjonskapsler som brukes til å opprette en pseudonymisert brukerprofil (såkalte sporings-informasjonskapsler). Volkswagen AG bruker kun funksjonskapsler på sidene til CIC. Behandlingen av funksjons-informasjonskapslene er nødvendig for at du skal kunne bruke nettstedet (se artikkel 6, paragraf 1, bokstav b) GDPR).
II. Behandling av forespørsler og kundeservice, selvbetjening
1. Databehandling med hensyn til behandling av forespørsler og kundeservice
Du kan kontakte CIC med forespørsler angående våre digitale tjenester og apper eller våre produkter og tjenester (f.eks. via post, e-post, kontaktskjema eller telefon). I denne sammenheng behandler vi de personlige opplysninger som kreves for å håndtere forespørselen din og for formålet med kundeservice (navn, e-postadresse, adresse, telefonnummer, land og språk). Vi kan også behandle tilleggsdata for å håndtere individuelle forespørsler, for eksempel kontraktsdata (kontrakts- og kundenumre, samtykke gitt), transaksjonsdata (ordre- og fakturadata), kjøretøydata (understellsnummer, første registreringsdato, utstyrsinformasjon), data for kjøretøybruk (kjørelengde, loggbok, nivåer for væskefylling), servicedata (f.eks. dato for overlevering/henting av kjøretøy, lån av bil), maskinvaredata (enhetstype, produsent av enheten, serienummer for enhet), programvaredata (f.eks. firmware, operativsystem, appversjon), IT-bruksdata (registrering for tjenester, bruk av funksjoner) eller betalingsdata (bankdetaljer). Hvis du kontakter oss gjentatte ganger, behandler vi også eksisterende informasjon om dine tidligere forespørsler. Hvis du har en Volkswagen ID, behandler vi personlige opplysninger som er lagret i din Volkswagen ID-brukerkonto og tilknyttede tjenester for kundeservice om nødvendig, for eksempel kontoinformasjon (f.eks. foretrukket partner), transaksjonsdata (f.eks. ladeprosesser), kontraktsdata (f.eks. bekreftede vilkår), IT-bruksdata (f.eks. siste pålogging til tjenestene, bruk av funksjoner) (se artikkel 6, paragraf 1, bokstav b) GDPR). Du finner mer informasjon om dette i personvernerklæringen til den respektive tjenesten. Du kan få en oversikt over tjenestene du registrerte deg for med din Volkswagen ID i Volkswagen ID-portalen.
Vi behandler også personlige opplysninger fra forespørsler fra tredjeparter – spesielt fra det nasjonale salgsselskapet som er ansvarlig for ditt land (importør), din Volkswagen‑forhandler og datterselskaper til Volkswagen AG(f.eks. Volkswagen Group Charging GmbH) – hvis du retter forespørsler direkte til en slik tredjepart eller din forespørsel er relatert til våre produkter og tjenester, og denne forespørselen kan bare behandles av oss (informasjon om databeskyttelse i forhold til slike tredjeparter finner du i den aktuelle tredjeparts personvernerklæring).
Skulle vi motta en forespørsel fra deg som ikke er innenfor ansvar for kundeservice, men som er innenfor en tredjeparts ansvar, eller at vi ikke kan behandle uten innspill fra en slik tredjepart, skal vi videresende forespørselen din til den relevante tredjeparten nevnt ovenfor i kryptert form, hvis dette er nødvendig for å behandle din forespørsel og gi kundeservice, og hvor dette fører til raskere og mer kundevennlig behandling i din og i vår interesse (se artikkel 6, paragraf 1, bokstav f) GDPR). Hvis en slik tredjepart er basert utenfor Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet og/eller (les) tilgang til data fra tredjeland ikke kan utelukkes, skal en tilsvarende EU-standard databeskyttelsesavtale inngås i samsvar med dette for å sikre tilstrekkelig beskyttelse av dine personlige opplysninger. Du kan laste ned EUs standard kontraktsbestemmelser fra denne URL https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087.
Når du bruker CIC, behandler vi bare personopplysningene dine i den grad dette er nødvendig for å behandle din forespørsel og for kundeservice (se artikkel 6, paragraf 1, bokstav b) GDPR) og med mindre annet er spesifisert for individuelle funksjoner eller tjenester i denne personvernerklæringen. I denne sammenhengen lagrer vi dataene dine bare så lenge det er nødvendig for de respektive oppgitte formålene vi behandler dine data for. Den relevante oppbevaringsperioden kan variere fra tre måneder (f.eks. for enkle forespørsler eller klager) eller fem år (f.eks. for krav som indikerer en tvist) til opptil 10 år (f.eks. for erstatningskrav i forbindelse med 'produksjonssertifikater').Hvis dataene dine er nødvendige og behandlet for flere formål, slettes eller lagres dataene automatisk i anonymisert form så snart det siste spesifikke formålet er oppfylt, og dataene dine slettes automatisk i anonymisert form, noe som hindrer at dataene knyttes direkte til deg.
Fjernstøtte med AR-funksjoner (Augmented Reality)
Som en del av behandlingen av din forespørsel, kan du la vår agent tilby deg fjernstøtte med AR-funksjoner (Augmented Reality) via TeamViewer Pilot-appen, som du kan laste ned gratis fra appbutikken på din mobiltelefon. Hvis du ønsker dette, og har TeamViewer Pilot installert på din enhet, kan du starte appen og enten gi vår agent den 10-sifrede ID-en fra appen for autorisasjon, eller få agenten til å sende deg en hyperkobling via e-post eller tekstmelding. Du vil da motta et anrop fra agenten, og så snart du godtar dette anropet, starter en kryptert direktesending via kameraet på din enhet. Med ditt samtykke kan vår agent se kamerabildet på enheten din, og kan dermed hjelpe deg bedre med å behandle din forespørsel (f.eks. hvis du vil velge en bestemt innstilling på bilens skjerm, kan vår agent hjelpe deg mer direkte her). Hvis det er nyttig for behandlingen av forespørselen din, og du har samtykket til det, kan vår agent registrere et opptak av direktesendingen eller bruke andre funksjoner (f.eks. aktivere og tegne 360° markører for bedre forståelse, utveksle filer i sanntid og aktivere en begrenset visning av agentens front-end eller aktivere tekstgjenkjenning).
Den innkommende og utgående tilkoblingen til direktesendingen blir loggført for å behandle forespørselen din, og for tekniske analyser og systemstøtteformål (bl.a. bruk av IT -bruksdata, f.eks. tidfesting for forbindelsen, brukte appversjoner etc.). Hvis agenten kan se personopplysninger om deg eller en tredjepart som en del av direktesendingen, vil ikke disse bli behandlet.
Vår agent kan se direktesendingen hvis du har samtykket til det (jf. Art. 6 avsnitt 1 lit. a) GDPR), og kan bare se den så lenge du har TeamViewer Pilot-appen åpnet i forgrunnen. Du kan når som helst trekke tilbake samtykket ditt, eller avslutte direktesendingen i appens verktøylinje.
Data fra TeamViewer Pilot lagres bare lokalt og midlertidig, og slettes senest etter 48 timer.
TeamViewer Pilot-appen er levert av databehandler TeamViewer AG som er basert i Tyskland. TeamViewer AG behandler personopplysningene utelukkende på våre vegne, og i henhold til våre instruksjoner innenfor rammen av en databehandleravtale.
2. Databehandling med hensyn til selvbetjeningen
Hvis du ikke ønsker å kontakte oss direkte, kan du også bruke vår selvbetjening i stedet. Vår selvbetjening svarer på ofte stilte spørsmål (FAQs) direkte ved å foreslå et relevant svar på spørsmålet du skriver inn i inndatafeltet. Du trenger ikke å legge inn noen personlige data i vårt selvbetjenings-inndatafelt og kan stille spørsmålet ditt anonymt. Hvis du legger inn personlige opplysninger i vårt selvbetjenings-inndatafelt, sletter vi personlige opplysninger så langt som mulig – med unntak av navnet ditt samt navnet på byen og gaten, som vi ikke kan gjøre av tekniske årsaker – før vi svarer ditt spørsmål. For å gjøre dette skanner vi oppføringene dine automatisk og skjuler systematisk sekvenser av tall som postnumre, husnumre og chassisnumre, slik at vi bare kan skille mellom en by eller by, en gate eller en kjøretøyserie pluss modell og modellår. Vi er da ikke lenger i stand til å spore detaljene tilbake til deg som person. For kvalitetssikringsformål med selvbetjening lagrer vi en generisk økt-ID for hver forespørsel fra hver bruker. Vi kan imidlertid ikke spore dette tilbake til deg som person. Denne databehandlingen er basert på vår legitime interesse (se artikkel 6, paragraf 1, bokstav f) GDPR) om å gi deg best mulig service og svare på vanlige spørsmål (FAQ) etter behov. Vi sletter alle oppføringer fra vårt selvbetjenings-inndatafelt etter 100 dager eller i samsvar med lovkrav, for eksempel når formålet det ble samlet inn for blir ugyldig, og hvis sletting ikke er i strid med andre oppbevaringsforpliktelser.
3. Informasjon om prosessorer
Vi bruker tjenesteleverandører for å tilby CIC og individuelle funksjoner. Hvis tjenesteleverandører behandler personlige opplysninger på våre vegne, har vi inngått en databehandlingsavtale og avtalt passende garantier for å sikre beskyttelsen av personlige opplysninger med disse tjenesteleverandørene. Vi velger våre tjenesteleverandører med forsiktighet. De behandler personlige opplysninger utelukkende med det formål å oppfylle sitt ansvar og er kontraktsmessig bundet av våre instruksjoner, har egnede tekniske og organisatoriske tiltak for beskyttelse av personlige opplysninger til rådighet og overvåkes regelmessig av oss.
Vi får hjelp til å behandle dine forespørsler, og gir kundeservice og annonsering av Teleperformance Group Europe, Midtøsten og Afrika SAS (Frankrike) og Salesforce.com EMEA Limited (Storbritannia) som prosessorer med en sky som drives innen EU. Ettersom Salesforce er basert i USA, kan ikke (lese) tilgang til data fra USA utelukkes. En tilsvarende EU-standard databeskyttelsesavtale ble inngått tilsvarende for å sikre tilstrekkelig beskyttelse av dine personlige opplysninger. Du kan laste ned EUs standard kontraktsbestemmelser fra denne URL https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087. Dataene som ligger i Europa er også beskyttet gjennom inngåelsen av bindende forretningsregler (passende garanti for databehandling i ikke-europeiske land).
Ved behandling av dine forespørsler og i forbindelse med kundeservice og analyse av dataene dine med det formål å kvalitetssikre og forbedre kundeservice og våre produkter og tjenester, blir vi assistert av Amazon Web Services EMEA SARL (Irland) som avtaleprosessor med en sky som drives innen EU. Opptak for å forbedre kundeservice transkriberes ved hjelp av transkripsjonsprogramvaren "Amazon Transcribe". Ettersom AWS er basert i USA, kan ikke (lese) tilgang til data fra USA utelukkes. En tilsvarende EU-standard databeskyttelsesavtale ble inngått tilsvarende for å sikre tilstrekkelig beskyttelse av dine personlige opplysninger. Du kan laste ned EUs standard kontraktsbestemmelser fra denne URL https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087.
Inbenta Holdings INC hjelper oss med å tilby vår selvbetjening. Sucursal en España, C/ Arago 222, 08011 Barcelona (Spania).
III. Bruk med/uten Volkswagen brukerkonto og forberedelse for konto registrering
Hvis du kontakter oss med forespørsler om våre digitale tjenester eller apper, sjekker vi også om du allerede har en Volkswagen ID-brukerkonto; Derfor vil vi be deg om din e-postadresse og sjekke om du allerede har en Volkswagen ID (ved hjelp av Volkswagen ID, kan du logge inn på mange elektroniske tjenester (f.eks. nettsteder eller applikasjoner) fra Volkswagen AG og tredjeparter. Den fungerer som en sentral brukerkonto som du kan bruke til å administrere dataene dine sentralt. Databehandlingen som kreves for Volkswagen-ID-en utføres i forbindelse med avtaleoppfyllelse (se artikkel 6, paragraf 1, bokstav b) GDPR). Registrering krever din e-postadresse og et passord personlig valgt av deg. Se den omfattende personvernerklæringen for Volkswagen ID. Denne erklæringen kan sees på https://vwid.vwgroup.io/data-privacy).
Hvis du kontakter oss og ennå ikke har en Volkswagen ID-brukerkonto, kan du be våre agenter om å forberede registreringen for Volkswagen-ID under samtalen. Med ditt samtykke (se kap. VI) vi registrerer din bestilling over telefon og behandler navn, e-postadresse, adresse, telefonnummer, land og språk for å forberede registreringen og sender deg en e-post med en invitasjon til å registrere en Volkswagen ID. For å sikre at bare du har tilgang til dine kundedata og for å forberede registreringen, må du velge en firesifret invitasjonskode etter ditt ønske og kommunisere denne til agenten. Du må angi koden for å fullføre registreringsprosessen for din Volkswagen ID innen 30 dager; bare når du har riktig lagt inn invitasjonskoden vil dine forhåndsinnspilte kundedata bli tilordnet din Volkswagen ID; dette eliminerer muligheten for uautoriserte tredjeparter som får tilgang til kundedataene dine, selv om invitasjonen går til feil adresse. Vi behandler dine kundedata for å forberede registreringen din for Volkswagen ID (se artikkel 6, paragraf 1, bokstav b) GDPR) og sletter opptaket av telefonbestillingen din etter 60 dager og dine forhåndsinnspilte kundedata etter 30 dager].
IV. Forberedelse for å få samtykke til å motta reklame, annonseringstilnærming, tilfredshetsundersøkelser
Hvis du har en Volkswagen-ID, vil vår agent sjekke som en del av kundeservice om du tidligere har gitt oss ditt samtykke til å motta reklame ved hjelp av e-postadressen du har lagret i Volkswagen-ID-en. Hvis du ennå ikke har gitt oss ditt samtykke til å motta reklame, kan du forberede dette i løpet av en samtale. Med ditt samtykke (se kap. VI), registrerer vi ditt ønske om samtykke via telefon og sender deg en e-post med en invitasjon til samtykke til å motta direkte reklame. Du kan gi ditt samtykke til å motta annonsering personlig skreddersydd for deg ved å klikke på lenken i e-postinvitasjonen innen 30 dager (se artikkel 6, paragraf 1, bokstav a) GDPR). Vi vil slette opptaket av ditt ønske om å samtykke etter å ha mottatt ditt samtykke via e-post. Hvis du ikke gir oss ditt samtykke, vil vi slette ønsket om å samtykke etter senest 60 dager.
Hvis du allerede har gitt oss ditt samtykke til å motta direkte reklame (se artikkel 6, paragraf 1, bokstav a) GDPR), kan vår agent kontakte og gi deg råd om våre produkter og tjenester. For å forbedre agentenes tilnærming og rådgivning, behandler vi data fra din Volkswagen ID-brukerkonto og tilknyttede tjenester, så vel som resultater fra segmenteringer. Hvis du er interessert i noen produkter eller tjenester, blir din interesse registrert og behandlet for deretter å sende deg reklame personlig skreddersydd for deg. Mer informasjon om databeskyttelse i denne sammenheng med samtykke til å motta reklame- og reklametilnærminger finner du i Volkswagen ID personvernerklæring på https://vwid.vwgroup.io/data-privacy.
Hvis du allerede har gitt oss ditt samtykke til å motta direkte reklame (se artikkel 6, paragraf 1, bokstav a) GDPR), når vi har behandlet forespørselen din, vil vi automatisk sende deg en e-post med en lenke til en tilfredshetsundersøkelse som du kan bruke for å fortelle oss om du var fornøyd med hvordan vi håndterte din forespørsel. Hvis du deltar i en tilfredshetsundersøkelse, skal vi bruke forskjellige teknologier og behandle loggdata som er grunnleggende nødvendige (IP-adresse, operativsystem, type nettleser, dato og tidspunkt for besøk) og, avhengig av undersøkelsestype, informasjonskapsler og/eller personlige lenker (se artikkel 6, paragraf 1, bokstav a) GDPR). Bruken av personlige lenker gir deg tilgang til din fremdrift hvis du har avbrutt din deltakelse i en tilfredshetsundersøkelse og lar oss forhindre deg i å fullføre undersøkelsen flere ganger og koble relevante data (f.eks. land, alder, produkttype, type sak ) med dataene som er samlet inn i undersøkelsen (for å gjøre dette beregner vi anonyme segmenterte beregninger og statistikk som ikke kan spores tilbake til deg som person for å evaluere kvaliteten på kundeservice). Mer informasjon om type tilfredshetsundersøkelse og informasjon om databeskyttelse og behandling av informasjonskapsler finner du i bunnteksten på nettstedet knyttet til den relevante tilfredshetsundersøkelsen. Vi sletter dine data fra tilfredshetsundersøkelser etter tre år eller i samsvar med lovkrav, for eksempel når formålet det ble samlet inn for blir ugyldig, og hvis sletting ikke er i strid med andre oppbevaringsforpliktelser.
V. Analyse av forespørsler og tilfredshetsundersøkelser (ikke inkludert opptak av forespørsler via telefon)
Når du kontakter oss med forespørsler om våre digitale tjenester eller apper, pseudonymiserer vi og analyserer forespørslene som er fanget inn av oss skriftlig av agenten for å forbedre kundebehandlingen og våre produkter og tjenester. For pseudonymiseringsformål fjerner vi alle direkte identifikatorer (f.eks. navn, e-post, chassisnummer, bruker-ID) og oppbevarer identifikatorer (pseudonymer) som kan spores indirekte tilbake til deg. Dette lar oss analysere (f.eks. språkgjenkjenning, syntaktisk analyse, semantisk analyse), kategorisere og klassifisere (f.eks. fordeling av fagområder, klassifisering basert på følelser) teksten til pseudonyme forespørsler og beregne anonyme mål og statistikker.
Hvis du har en Volkswagen-ID, pseudonymiserer, analyserer og segmenterer vi også forespørslene dine, og – hvis du har samtykket i å motta reklame – resultater av tilfredshetsundersøkelser for å forbedre vår annonsering og kundeservice samt våre produkter og tjenester og knytte dine pseudonyme forespørsler og resultater av dine tilfredshetsundersøkelser med Din Volkswagen ID-brukerkonto og tilknyttede tjenester for å trekke konklusjoner om forholdet mellom typen produktbruk og problemer som oppstår som følge av produktbruk og dine forespørsler og for å tilpasse annonseringsinnholdet vårt i lys av dine forespørsler og resultater av dine tilfredshetsundersøkelser tilsvarende (f.eks. ekskludere deg fra kampanjer med innhold som ikke passer for deg og inkludere deg i relevante kampanjer i forbindelse med goodwill-tjenester).
Denne databehandlingen skjer basert på vår legitime interesse i å forbedre vår annonsering og kundebehandling samt våre produkter og tjenester (se artikkel 6, paragraf 1, bokstav f) GDPR). Vi sletter dine data fra analyse og segmentering etter tre år (forbedring av vår reklame og kundebehandling) eller fem år (forbedring av våre produkter og tjenester) eller i samsvar med juridiske krav, for eksempel når formålet det ble samlet inn for blir ugyldig og hvis sletting ikke er i strid med andre oppbevaringsforpliktelser.
VI. Registrere og analysere forespørsler via telefon og tilfredshetsundersøkelser
Hvis du kontakter oss med spørsmål om våre digitale tjenester og apper eller deltar i tilfredshetsundersøkelser via telefon, før samtalen begynner, kan du godta at samtalen din blir spilt inn for å kvalitetssikre og forbedre kundebehandling og produkter og tjenester av følge de relevante meldingene i køen og gi en relevant instruksjon eller trykke på den aktuelle knappen på telefonen din (se artikkel 6, paragraf 1, bokstav a) GDPR). Du kan når som helst tilbakekalle ditt uttrykkelige samtykke til innspillingen av samtalen ved å informere agenten under selve samtalen eller deretter sende en e-post til info-datenschutz@volkswagen.de.
Hvis du har gitt oss ditt uttrykkelige samtykke til å ta opp en eller flere samtaler, vil vi ta opp og transkribere samtalen din og koble opptaket til eksisterende opptak av tidligere samtaler med formål kvalitetssikring for vår kundeservice og forbedre vår kundeservice samt våre produkter og tjenester (for eksempel med en forespørsel tatt skriftlig av agenten for å forbedre transkripsjoner i tilfelle opptak som er vanskelige å forstå eller med resultatet en tilfredshetsundersøkelse for å forbedre tolkningen av din tilfredshet med vår kundeservice).
For kvalitetssikring av kundeservicen analyserer vi opptakene direkte i tekstform (f.eks. språkgjenkjenning, syntaktisk analyse, semantisk analyse) og kategoriserer og klassifiserer dem (f.eks. fordeling av fagområder, klassifisering basert på følelser). Denne analysen lar oss trekke konklusjoner om forhold som samtalens varighet, innhold og aktivitet og din tilfredshet med kundeservice. Dette gjør det mulig for oss å identifisere og benytte oss av kunderelaterte saker for debrifinger og treningsøkter med våre agenter (f.eks. sikre overholdelse av retningslinjer, kommunisere retningslinjer basert på praktiske eksempler). Vi sletter eller anonymiserer dataene dine fra opptaksanalysen etter 30 dager ved å fjerne alle identifikatorer og bruke stemmeforvrengning på opptaket, slik at de ikke lenger kan spores tilbake til deg.
For å forbedre vår kundeservice og våre produkter og tjenester, pseudonymiserer og transkriberer vi opptakene innen 30 dager og fjerner alle direkte identifikatorer (f.eks. navn, e-post, chassisnummer, bruker-IDer) og bruker stemmeforvrengning på opptaket. Imidlertid beholder vi en tilfeldig generert identifikator (pseudonym) som er indirekte sporbar og knyttet til din Volkswagen ID for å koble opptaket med ytterligere opptak. Etter pseudonymisering analyserer vi opptakene i tekstform (f.eks. språkgjenkjenning, syntaktisk analyse, semantisk analyse) og kategoriserer og klassifiserer dem (f.eks. fordeling av fagområder, klassifisering basert på følelser). Denne analysen lar oss trekke konklusjoner om forhold som samtalens varighet, innhold og aktivitet og din tilfredshet med kundeservice og identifisere eksplisitte og implisitte problemer med bruken av våre produkter og tjenester. Dette gjør det mulig for oss å forbedre våre kundeserviceprosesser og teknologier og utvikle våre agenters retningslinjer eller språkgjenkjenningen i vår kø, for eksempel, samt våre produkter og tjenester, og eliminere feil i dataoverføring mellom kjøretøyet og mobiltelefonen når du bruker en av våre apper, for eksempel, eller gjøre hjelpeappen enklere å bruke. Vi sletter dine pseudonymiserte opptak etter tre år eller i samsvar med lovkrav, for eksempel når formålet det ble samlet inn for blir ugyldig, og hvis sletting ikke er i strid med andre oppbevaringsforpliktelser.
C. Behandling av personopplysninger fra profesjonelle kunder ved bruk av CIC
For profesjonelle kunder er databehandling ved bruk av CIC-nettstedet/appen i utgangspunktet identisk med databehandlingen beskrevet i B. (for så vidt funksjonene og tjenestene også tilbys for profesjonelle kunder ved bruk av CIC). Når vi behandler dine forespørsler som en profesjonell kunde, behandler vi dine yrkesmessige personopplysninger (f.eks. e-postadresse i firmaet, firmaadresse) i tillegg til eller i stedet for de private personopplysningene beskrevet i B.II.1. Vi tilbyr for øyeblikket ikke selvbetjening (B.II.2.) til profesjonelle kunder som bruker CIC. Forklaringene til Volkswagen ID (B.III.) gjelder tilsvarende for profesjonelle kunder for ONE Business ID. Vær oppmerksom på den detaljerte personvernerklæringen som gjelder for ONE Business ID-en. Du kan lese denne på https://onebusinessid.com/legal#dataprivacy. For øyeblikket tilbyr vi ikke profesjonelle kunder å registrere seg for en ONE Business ID -brukerkonto når de bruker CIC; og det samme gjelder innhenting av samtykke til å motta markedsføring, direkterettet reklame, tilfredshetsundersøkelser (B.IV.) og tilfredshetsundersøkelser (unntatt ved telefonhenvendelser) (B.V.). Beskrivelsen av hvordan henvendelsene analyseres (unntatt telefonhenvendelser) (B.V.), og hvordan registrering og telefonanvendelser og/eller tilfredshetsundersøkelser analyseres (B.VI.) gjelder tilsvarende for profesjonelle kunder.
D. Cybersikkerhet
Du har mulighet til å kontakte Customer Interaction Center (CIC) hvis du mistenker et cybersikkerhetsangrep mens du bruker våre digitale tjenester. I denne sammenhengen behandler Volkswagen AG nødvendige personopplysninger som dine personopplysninger (f.eks. navn, e-postadresse, adresse, telefonnummer, land og språk), kontraktsdata (f.eks. din kontrakt og kundenummer, samtykke), transaksjonsdata (f.eks. bestilling og fakturadata), kjøretøydata (f.eks. kjøretøyets identifikasjonsnummer, første registrering, informasjon om utstyr), bruksdata for kjøretøy (f.eks. kjørelengde, loggbok, væskenivåer), servicedata (f.eks. dato for kjøretøyets levering/henting, lånebil), maskinvaredata (f.eks. enhetstype, produsent av terminalenhet, serienummer på terminalenhet), programvaredata (f.eks. fastvare, operativsystem, appversjon), IT -bruksdata (f.eks. registrering for tjenester, bruk av funksjoner ) eller betalingsdata (f.eks. bankinformasjon).
Det juridiske grunnlaget for å kontakte oss i tilfelle cybersikkerhetsangrep er en overordnet berettiget interesse i samsvar med art. 6 avsnitt 1 lit. f GDPR. Volkswagen AGs berettigede interesse er å sikre høyest mulig sikkerhetsnivå for våre digitale tjenester.
Cariad SE og Salesforce.com Inc. bistår oss som databehandlere i forbindelse med behandlingen av personopplysninger. Det kan ikke utelukkes at Salesforce.com Inc. i USA har tilgang til personopplysninger, og derfor er det inngått en EU-standardkontrakt (tilstrekkelig garanti for databehandling i land utenfor EU/EØS). Du kan se de aktuelle bestemmelsene fra EUs standardavtaler på https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DE/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087.
Vi oppbevarer bare opplysningene dine så lenge det er nødvendig for de nevnte formålene som vi behandler opplysningene dine for, og forutsatt at sletting ikke er i konflikt med andre lagringsforpliktelser.
E. Dine rettigheter
Du kan til enhver tid hevde følgende rettigheter overfor Volkswagen AG kostnadsfritt. Ytterligere informasjon om å utøve dine rettigheter finner du i avsnitt D.
Rett til tilgang: Du har rett til å motta informasjon fra oss (artikkel 15 GDPR) angående behandlingen av dine personlige opplysninger.
Rett til rettelse: Du har rett til å be om at vi retter på (artikkel 16 GDPR) alle dine personlige opplysninger som er uriktige eller ufullstendige.
Rett til sletting: Du har rett til, i tilfelle kravene spesifisert i artikkel 17 GDPR er oppfylt, å be om sletting av dine data. Følgelig kan du be om sletting av dine data, for eksempel hvis det ikke lenger er nødvendig for formålene de ble samlet inn for. Videre kan du også be om sletting hvis vi behandler dataene dine på grunnlag av ditt samtykke, og du trekker tilbake dette samtykke.
Rett til begrensning av behandling: Du har rett til å be om begrensning av behandlingen av dine personlige opplysninger dersom kravene spesifisert under artikkel 18 GDPR er oppfylt. Dette er for eksempel tilfellet hvis du bestrider nøyaktigheten av dataene dine. Du kan da be om at behandlingen er begrenset så lenge det tar å undersøke nøyaktigheten til dataene dine.
Rett til å protestere: Hvis behandlingen er basert på en overordnet legitim interesse, har du rett til å motsette deg behandlingen av dataene dine. En innsigelse er tillatt hvis behandlingen enten er i offentlig interesse eller på grunn av en berettiget interesse fra Volkswagen AG eller en tredjepart. Ved innsigelse bes du om å varsle oss om dine grunner for å protestere mot databehandling.
I tillegg til dette har du også rett til å motsette deg databehandling for direkte markedsføring. Det samme gjelder profilering, hvis dette er relatert til direkte markedsføring.
Rett til dataportabilitet: Forutsatt at databehandlingen er basert på samtykke eller oppfyllelse av en avtale, og at den også utføres ved hjelp av automatisert behandling, har du rett til å motta dataene dine i et strukturert, felles og maskinlesbart format og videresende den til en annen data controller.
Angrerett: I denne forbindelse, da databehandlingen skjer på grunnlag av samtykke, har du rett til å trekke ditt samtykke, med fremtidig virkning når som helst, kostnadsfritt.
Rett til å sende inn en klage: Du har også rett til å sende inn en klage til en tilsynsmyndighet (f.eks. til databeskyttelsesansvarlig for Niedersachsen) angående vår behandling av dine data.
F. Dine kontaktpunkter
Kontaktpunkter for å utøve dine rettigheter
For informasjon om personen du kan kontakte for å utøve dine rettigheter og for ytterligere informasjon, vennligst besøk følgende lenke: https://datenschutz.volkswagen.de.
Databeskyttelsesansvarlig
Vår databeskyttelsesansvarlige er kontaktpunktet ditt for spørsmål knyttet til databeskyttelse:
Avbildede bilmodeller vist på denne nettsiden kan avvike fra bilmodellutvalget som tilbys i Norge. Bilene kan også være avbildet med utstyr som medfører ekstra kostnader eller med lakkfarger/utstyr som ikke er tilgjengelig for visse bilmodeller/utstyrsversjoner som tilbys i Norge. Alle bilmodell- og utstyrspriser, med unntak av priser på våre helelektriske biler/varebiler med totalpris under 500 000 (som har mva.-fritak), er oppgitt i norske kroner inkludert mva., vektavgift, frakt- og leveringsomkostninger levert Oslo. Frakt til forhandler utenfor Oslo og årsavgift kommer i tillegg. Beregnet bilavgift er mva.-fri og oppgitt uten mva. Informasjon om priser, spesifikasjoner, standardutstyr, ekstrautstyr, setetrekk og farger kan endres uten forvarsel. Sjekk derfor alltid med din lokale Volkswagen‑forhandler at bil med ønskede spesifikasjoner faktisk kan leveres med det utstyret du ønsker. Vær oppmerksom på at alle tilvalg av ekstrautstyr øker totalvekten på kjøretøyet som igjen påvirker WLTP-utslippsberegning, eventuell rekkevidde og endelig pris på bilen.
Oppgitt rekkevidde er den maksimale rekkevidden oppnådd målt etter WLTP-testprosedyre. Rekkevidden påvirkes av ulike faktorer slik som; valgt ekstrautstyr, nyttelast, taklast, bagasje, tilhengervekt, drivlinje og antall passasjerer da dette er med på å øke vekten. Rekkevidden vil også kunne påvirkes ytterligere av alt fra kjørestil, hastighet, felgstørrelse og kjøreforhold til utetemperatur og bruk av komfort- og funksjonsutstyr under kjøring.
Alle oppgitte verdier for ladeeffekt er maksimalverdier. Hvilken ladeeffekt som oppnås avhenger av flere faktorer; batteritemperatur og batteriprosent ved ladestart og/eller antall brukere i en ladestruktur kan også begrense ladeeffekten. For DC-lading er det helt normalt at ladeeffekten vil stige raskt for så å starte en gradvis reduksjon i ladeeffekten. For både AC-og DC-lading vil ladeeffekten reduseres betydelig når man overstiger 80% batterinivå.
Leasing og lån forutsetter finansiering i Volkswagen Financial Services. Renten er flytende, og kan endres frem til utleveringsdato, samt at den følger normal renteutvikling i hele finansieringsperioden. Det tas til enhver tid forbehold om skrivefeil, feil i priser og bilder på nettsiden.